Heeft u een vraag?
Stel hem hier
Klanten die de rekening niet betalen zorgen voor een probleem. Je maakt kosten, maar krijgt geen vergoeding. Hoe kun je de onbetaalde factuur toch incasseren?
Een niet-betalende klant stuur je in eerste instantie herinneringen. Vaak komt de betaling dan alsnog binnen. Komt de betaling nog steeds niet? Stuur dan nog een keer een brief of beter nog, bel ze even op waarbij je aangeeft dat je helaas nog geen betaling hebt ontvangen. De hardnekkige wanbetalers moet je wel op een minder vriendelijke manier benaderen. Het kan de onderlinge verhouding verstoren, maar als ze niet betalen is het toch niet de klant van de toekomst. Hoe kun je jouw factuur alsnog incasseren?
Laat geen verwarring bestaan over wanneer je de betaling verwacht
Laat niet na om in jouw communicatie aan te geven wanneer de betaling uiterlijk binnen moet zijn. Noem in jouw factuur bijvoorbeeld een betalingstermijn van veertien of dertig dagen. Zo voorkom je een latere discussie over wanneer ze de betaling uiterlijk moesten doen.
Geef de wanbetaler nog één kans
Heb je al een herinnering gestuurd en heeft ook een telefoontje niet geholpen? Voordat je naar een incassobureau stapt, kun je ze beter toch nog een keer de kans geven om te betalen. Je kunt nog een factuur sturen of toch nog een keer bellen. Probeer in het telefoongesprek te achterhalen wat het probleem is. Mogelijk kun je een regeling treffen. Maak vriendelijk duidelijk dat dit de laatste kans is, anders moet je de incasso uit handen geven. Via een incassobureau lopen de kosten sterk op voor de wanbetaler. Om de onderlinge verhouding te redden, kun je beter duidelijk zijn over de gevolgen van het niet betalen.
Geef de incasso uit handen aan een incassobureau
Voordat je deze stap zet, kun je de wanbetaler eerst op de hoogte stellen dat je de incasso uit handen geeft. Hier had je al voor gewaarschuwd, maar nu gaat het echt gebeuren. Wijs ook op de kosten waardoor de factuur hoger uitvalt. Je kunt kiezen voor ‘no cure, no pay’. Als het bedrag niet te incasseren is door het incassobureau, heb je er zelf ook geen kosten aan. De bijkomende kosten zijn het probleem van de wanbetaler. Maar daarvoor heb je al meerdere keren gewaarschuwd.
Of je stapt naar de rechter
Een wanbetaling kan ook iets gecompliceerder liggen. De wanbetaler heeft bijvoorbeeld volgens eigen zeggen een goede reden om niet te betalen. In dat geval kun je het probleem ook voorleggen aan de rechter. Dit doe je niet voor een onbetaalde rekening van een paar honderd euro, want je maakt zelf natuurlijk ook kosten. Met een goede zakelijke rechtsbijstandverzekering kun je de kosten onder voorwaarden neerleggen bij de verzekeraar.
Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd
op 26-10-2023. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld.
Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van
de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.